Ttrendul ultimilor trei ani
- UNILEVER
- BETTY ICE
- NESTLE
- ALPIN/FOOD UNION
- TOP GEL
- MACROMEX
- KUBO ICE CREAM
MAI ÎNTÂI, O STRUCTURĂ DE PIAȚĂ
Observații asupra pieței:
- Nici un competitor nu deține peste 20-25% din piață, așadar piața se prezintă relativ fragmentată. Nimeni nu domină copios piața, astfel încât structura pieței să fie, deocamdată, dependentă de evoluția sa.
- Unilever, producătorul local Betty Ice şi cei de la Nestlé sunt trei companii care dețin jumătate din piaţa în valoare de peste 150 (o sută cincizeci) de milioane de euro a îngheţatei, după calculele noastre.
- Unilever, posesor al brandurilor Napoca şi Algida, este liderul de pieţă la înghețată, cu o cotă ce ajunge la 20%, mai cu seamă în sezonul estival, când arșița coboară peste țara noastră.
- Putem spune că, în România, piaţa de îngheţată este meteodependentă, consumul crescând simţitor în timpul verii. În ţările nordice consumul de astfel de produse este relativ constant pe tot parcursul anului.
- Un român consumă anual în medie 20 de cornete de îngheţată, potrivit ultimelor date. Prin comparaţie, un locuitor al peninsulei scandinave consumă de patru ori mai mult.
- Pe locul doi în piaţa românească de îngheţată se află Betty Ice, cu o cotă de piaţă de circa 15%, potrivit calculelor efectuate, pe baza unor date publice aferente anului trecut. În vârful sezonului, businessul fondat de Vasile Armenean are aproape 1.000 de angajaţi în fabrică şi în cele peste 100 de chioşcuri şi magazine cu îngheţată din toată ţara.
- Pe ringul (era cât pe-aci să spunem de gheață, dar nu ar fi adevărat: pentru că el se înfierbântă!) celor mai mari jucători de pe piaţa de îngheţată se află și Nestlé. Brandurile lor principale sunt: Joe, Best sau Top Gun. Ele înghit cam 12-13% din piaţă.
- Pe poziţiile următoare se află companii româneşti precum Alpin57 Lux (deţinută, până la fuziune – adică aproximativ în august 2016, doar de antreprenorul Ion Istrate), Top Gel ( la care proprietar era domnul Petre Popa), Macromex ( la care figurează domnul Dan Minulescu) şi Kubo Ice Cream ( la care figurează triada/triumviratul a trei antreprenori locali), fiecare cu cote de piaţă de ordinul de mărime: 5-7%.
COVER/COMENTARII
Ultima tranzacție locală în domeniu a avut loc în 2009, când gigantul mondial (anglo – olandez) Unilever a intrat pe piața românească de profil cu achiziția producătorului de înghețată Napoca de la Napolact și Friesland, valoarea tranzacției nefiind făcută publică.
Algida, divizia de profil a Unilever, a crescut și a ajuns în poziția de lider de piață, potrivit datelor Nielsen și Euromonitor pentru 2014.
O SUCCINTĂ ANALIZĂ DE PIAȚĂ
Alpin 57 Lux a luat ființă, deci, în orașul Sebeș, din județul Alba. Ei au obținut anul trecut un profit net de 1,2 milioane euro, în contextul general în care dețin o cifră de afaceri de 15,7 milioane euro . Ei mai au și un personal mediu format din 468 de angajați.
În acest moment, trendul de piață este spre reconsiderarea înghețatei (și tuturor produselor de acest tip) către DESERTURI/PIAȚA DE DULCIURI ÎN GENERAL, unde ar fi loc de creșteri însemnate.
Pe ansamblu, de acum înainte va trebui să vorbim și despre alte piețe conexe, pe care unii producători din piața de înghețată vor căuta să expandeze. În primul rând, piața ALIMENTELOR CONGELATE, care se deschide, treptat, tot mai mult, ca o nișă aproape nevisată/sau, dimpotrivă, îndelung visată. În special, produse de PATISERIE și PANIFICAȚIE.
În al doilea rând, cum spuneam și mai înainte, intră în discuție PIAȚA DULCIURILOR pe ansamblu.
PIAȚA ALIMENTELOR CONGELATE (LES SURGELEES) a ajuns deja la maturitate în Occident încă de acum 20 de ani (Franța, Germania etc), spre deosebire de noi. Principala temere care să în spatele (de fapt, în fața) evoluției pieței este teama că ar fi, cumva, nesănătoase. Dar, pe măsură ce ea se va elimina și încrederea oamenilor (în special, a gospodinelor) va crește, este de așteptat ca piața să expandeze.
Pe de altă parte, PIAȚA DULCIURILOR ține – în cazul permanentizării înghețatei pe toată durata anului, în special iarna/primăvara/toamna – de MODELAREA OBICEIURILOR DE CONSUM. Ar trebui făcută mai bine și mai mult promovarea dulciurilor provenite din înghețată/sau cu înghețată pe tot parcursul anului – și ca DESERT PERPETUU.
Un caz fericit de desert mai bine integrat ar fi PROFITEROLUL.
Echipa de STUDII DE PIAȚĂ RABBIT MEDIA
Reprofilarea pe piață:
(PIEȚE CONEXE: PIAȚA DULCIURILOR/PRĂJITURILOR, PIAȚA MÂNCĂRII CONGELATE)
- Foietaj
- Patiserie
- Minipateuri ambalate
- Profiterol
- Minipateuri și minirulouri vrac
- Dulciuri
- Croisante
- Înghețată + ciocolată
- Chifle kaiser
- Chifle graham
Recent Comments