Modelul de productie calitativa a vinului din Europa este rezistent la competitie, in timp ce Spania este mai vulnerabila
- Consumul de vin este in scadere in Europa, insa in crestere in restul lumii
- Din 2007, cererea este condusa in principal de China si Statele Unite
- 60% din productia de vin si aproape doua treimi din exporturi provin din Europa
- Trei modele de productie coexista in Europa
- Riscuri si oportunitati pentru Europa – consumul de vin creste in China, insa a crescut si concurenta din lumea noua
Productia de vin in Europa – un mix de calitate si cantitate
Productia mondiala de vin este dominata de Italia, Franta si Spania care impreuna aduna 48% din total. Fiecare dintre aceste trei tari are propriul model de productie. Aceste modele coexistente
se bazeaza pe “pozitii de produs” complementare, identificabile in mod clar prin structurile lor de export.
Pozitionarea pietei franceze se bazeaza pe crearea de valoare. Raportul de calitate (relatia dintre valoarea exportului si a volumului) este de doua ori mai mare si, respectiv, de cinci ori mai mare fata de Italia si Spania. Italia are o pozitie intermediara, in crestere fata de modelul calitativ. Cresterea Italiei in ceea ce priveste calitatea este similara cu cea a Frantei (240% pentru Italia, comparativ cu 250% pentru Franta, intre 2001 si 2014). In toate cele trei tari, suprafetele cultivate sunt in scadere (-12% in Franta, -20% in Italia si -18% in Spania), in conformitate cu tendintele in scadere ale productiei. Cu toate acestea, suprafata culturilor din Spania ramane, in medie, cu 35% mai mare decat cele din tarile vecine.
Desi Spania devine in 2014 cel mai mare exportator de vin din lume, ea are si cele mai vulnerabile trei modele in ceea ce priveste concurenta din Lumea Noua. Acest lucru se datoreaza pozitionarii scazute si nivelului mediu al liniilor de produse.
Clasamentul se rastoarna, cu China si SUA in fruntea consumului mondial in 2027
Pozitia Frantei ca leader in consumul mondial de vin (cu 43,8 litri de vin pe an, de persoana, in 2013) incepe sa se schimbe. Consumul European de vin este, de asemenea, in scadere (cu 17.000 de hectolitri intre 2003 si 2013). Coface estimeaza ca, pana in 2027, cea mai mare cerere va veni din Asia. Popularitatea vinului din China este de asteptat sa creasca, datorita evolutiei populatiei din clasa de mijloc, care ar putea creste de trei ori pana in 2022. Se estimeaza ca importurile de vin sa se mareasca brusc pentru a satisface cererea. In ultimii sase ani, importurile au totalizat circa 1,8 MLD dolari si 238.000 de tone suplimentare de vin.
Exportatorii europeni inregistreaza puncte slabe pe termen lung
In prezent, cei trei producatori europeni din top reprezinta doua treimi din exportul de vinuri, in ceea ce priveste valoarea si volumul – dar va face fata Europa concurentei tot mai mare venita din Lumea Noua, va fi ea capabila sa-si pastreze pozitia de lider in comertul cu vin?
In timp ce exportatorii traditionali rezista, productia in Europa (cu exceptia Spaniei) se afla in declin. Acordurile de liber schimb dintre China, Australia, Chile si Noua Zeelanda ofera avantaje exportatorilor de vin, datorita scutirii de taxe. Acest lucru inseamna ca exportatorii traditionali trebuie sa faca fata concurentei de pe pozitii scazute si de pe un nivel mediu al pietei. In plus, ratele de schimb mai mici in Chile si Africa de Sud consolideaza competitivitatea in ceea ce priveste pretul. Piata din Africa inregistreaza un nivel scazut al consumului de vin, insa are un potential puternic de crestere, in timp ce potentialul Asiei este chiar mai mare.
“Sunt numerosi viticultori in Europa. In ciuda dimensiunilor mici, acestia au structuri solide, de inalta calitate. Acest lucru este confirmat, de exemplu, de faptul ca in Franta falimentele companiilor sunt rare”, a declarat Guillaume Rippe-Lascout, economist Coface. “In acest stadiu, producatorii europeni, cu exceptia Spaniei, nu sufera din cauza competitiei mondiale cu produse de nivel mediu si mic. In timp ce pozitia calitativa a vechiului continent nu a fost inca pusa in discutie, a venit timpul identificarii zonelor de crestere a exportului si optimizarii managementului riscurilor”.
Despre Coface
Grupul Coface, lider mondial in asigurarile de credit, ofera companiilor din intreaga lume solutii de protejare impotriva riscului financiar de neplata a clientilor proprii, atat pe piata interna, cat si pentru export. In 2014, cu suportul celor 4.406 de angajati, Coface a inregistrat o cifra de afaceri consolidata de 1.441 MLD EUR. Prezent in mod direct sau indirect in 98 de tari, Grupul asigura peste 40.000 de companii din peste 200 de tari. In fiecare trimestru, Coface publica evaluarile sale de risc de tara pentru 160 de tari, pe baza cunostintelor sale unice asupra comportamentului de plata al companiilor si pe baza expertizei celor 350 de underwriter-i ai sai.
In Franta, Coface gestioneaza garantiile publice de export in numele Statului Francez.
Recent Comments