Pe 4 noiembrie 2015, Guvernul României a aprobat Hotărârea nr 915/2015, postata in urmatoarea zi, pe 5 noiembrie 2015 în Monitorul Oficial, in urma careia se stabileau motivele scoaterii din funcțiune ori folosirii construcțiilor sau amenajărilor ca urmare a încălcarii legii cererii de securitate la incendiu, consecinta a incidentului tragic din Bucureşti de la Clubul Colectiv. Hotararea poate fi citita integral AICI.
Astfel, inca de pe 4 noiembrie, înspectorii de la ISU aveau permisiunea de a stopa temporar funcționarea localurilor autorizate in caz de neindeplinire a legii securității la incendiu, cu aria desfășurată mai mare de 200 mp, având destinația de comerț, cultură sau turism, în cazul in care se incalca cu mai mult de 10% numarul de utilizatori pentru care s-a acordat autorizația.
Inca nu se conştientizează pe deplin că riscul să se blocheze, efectiv, economia este real.
Asociaţia Marilor Reţele Comerciale din România (AMRCR) solicita Guvernului, la sfarsitul anului trecut, să gaseasca o alta solutie, de urgenţă, la sistemul de autorizare a activităţilor comerciale şi astfel solicita un termen de conformare de un an, in contextul blocajului aflat la nivelul autorităţilor locale referitoare la aprobarea sau reînnoirea autorizaţiilor.
„Pentru mii de firme blocajul actual înseamnă faliment curat, efectul asupra populaţiei şi asupra economiei ţării fiind devastator, pe termen lung. Solicităm încă o dată Guvernului şi în mod principal vicepremierului Vasile Dâncu constituirea de urgenţă a grupului interministerial pentru modernizarea administraţiei, la care de altfel acesta a făcut referiri dese în ultima perioadă, iar pe agenda acestuia să figureze ca temă prioritară regândirea sistemului de autorizare a activităţilor comerciale, care pe lângă faptul că este complex, a devenit mult prea complicat şi, mai ales, mare consumator de timp,” mentiona AMRCR la sfarsitul anului trecut.
Solutiile?
- Realizarea unei situatii de blocaj inevitabil
- Nevoia de transparenţă – autorizarea să se realizeze prin intermediul internetului, online, fără a fi nevoie de prezenta fizica a individului la fata locului, pentru a se evita cat mai mult corupţia, si raspunsurile sa fie realizate tot online, prin care s-ar putea evita interpretările şi motivaţiile neîntemeiate
- Autorizatiile sa se “desparta”, iar organismele de control şi autorizaţie să aprobe independent acordurile, fără existenta interdependentelor dintre celalalte documentaţii, dar şi cu scopul de a funcţiona şi desfăşura corect o activitate comercială, corespunzator investiţiilor. Activitatea comercială se opreste tocmai din cauza acestui proces – autorizatia de securitate la incendiu se afla in ultima etapa a procesului de autorizare, pe cand ea se recomanda sa fie obtinuta independent de celelalte autorizaţii.
- Procesele de aprobare să fie omogene, asemeni în toată ţara, în fiecare localiate (un singur birou). Pompierii să verifice spaţiile comerciale care sunt funcţionale, să le aprobe dacă este nevoie, iar dacă nu, să le spună cu acribie comercianţilor ce pentru a avea autorizaţia.
- Sa se sprijine cei care vor sa construiasca, sa investeasca, sa desfăşoare o activitate, iar nu pe cel care intentioneaza sa ingreuneze acest proces. Mai ales ultimul sa fie constrans in a da explicatii, si atunci mare parte din oameni nu i se vor mai opune urmă să li se impună oferirea de explicaţii, motivaţii, justificări şi atunci majoritatea dintre aceştia nu se vor mai opune.
- Sa se dea o alta lege.
Recent Comments