Alira.ro | Datini de vin Borsec-Romaqua Group Borsec

Din 1995 până în 2018 nu a funcționat, în 2018 cladirea de tip conac a fost reconstruită, iar beciul și hala de producție au fost reconsolidate. Ideea de bază a proiectului Crama de Piatră a fost să facă vinuri în cantități mici dar corecte, fără a grabi procesele naturale de fermentație, ...
Citește mai mult
FGCR
Invitatie Media Club - TalentA 2021
Mormintul Lui Ovidiu / Mihail Galatanu Havana Club Romania
agricultura, cura de detoxifiere, reteaua slow food, slow food
*Rețeaua Slow Food se mobilizează în lupta împotriva pesticidelor, în toată Europa Date fiind tentativele mai multor state membre și grupuri europene de a împiedica sau de a amâna propunerea Comisiei Europene pentru un regulament privind utilizarea durabilă a produselor de protecție a plantelor (SUR), este esențial ca factorii de ...
Read More
Invitatie-TalentA corteva

CRAMA DE PIATRA - ALDAVIN SI BOIAN

crama de piatra
bere, un pericol, organizația mondială a sănătății (oms)
BEREA. Un lichid auriu, un adevărat balsam în zilele de arșiță. Binecuvântare adevărată pentru cei care îndură canicula. Dar și pentru cei care stau la soare. Se prăjesc la piscine sau la malul mării. Curge, uneori, în valuri – și este, de obicei, fără număr – sau măcar așa ne ...
Read More
EUROPA TRAVEL
corteva
Despre plajele insulei Ammouliani   Vei întâlni multe plaje pe această insulă, unele organizate, altele mai sălbatice în locuri izolate, însă un lucru îl vor avea în comun toate: apa limpede, puțin adâncă și nuanțele ei ce pornesc de la albastru intens și până la verde smarald. Este un loc ...
Read More

„ÎNMORMÂNTĂRILEˮ, UN MIC MONUMENT LITERAR?

Dacă ți-a plăcut, dă-ne un like sau share!

Am putea spune că ultima carte (de până acum), apărută în a doua parte a anului trecut – a lui Nicolae Tzone este un insolit monument cultural..

Această carte amenință să fie una dintre cele mai bune dintre cele scrise de Nicolae Tzone. Un model celebru este străveziu prin ea: cel al 11 ELEGII, carte semnată de Nichita Stănescu.

PRIN TEMĂ, VOLUMUL A CĂPĂTAT CONSISTENȚĂ SPORITĂ
De data asta, prin temă, cea a înmormântărilor/înmormântării, cartea capătă un aer organizat, mai monolitic. De obicei, cărțile lui Nicolae Tzone sunt browniene, în plină/continuă mișcare, în risipă și efort de imaginație.
Cărțile lui Nicolae Tzone îndeobște sunt îndeajuns de sobre  – și, de altfel, își revendică – mai întotdeauna – o miză.

*

Dar, de fapt, despre ce este vorba în carte?
Nicolae Tzone își prevede/prefigurează moartea ca operă/și/sau pretext de operă.

CULCAT PE CATAFALC, ÎN FAȚA ABLUȚIUNILOR NECESARE
El, de fapt, proiecția sa/poetul, se vede culcat pe un soi de catafalc, după ce a suferit abluțiunile absolut inerente. Din acest punct de vedere, cartea este, într-un fel, o ucronie.
Ceea ce scrie acolo, adică, nici nu s-a întâmplat. Nu s-a întâmplat în timp. Dar ar putea să se întâmple. Oriunde și oricum. Așa/sau altfel.
În același timp, este o utopie. În sensul de fără spațiu.
Dar Nicolae Tzone are nevoie de toate acestea spre a-și pune în lucrare viziunile, care, de regulă, sunt general-universale.

O UTOPIE ȘI O UCRONIE, ÎN ACELAȘI TIMP/ȘI SPAȚIU
Tocmai pasajele în care eroul/poetul/sciitorul se vede mort și își contemplă propria moarte sunt extrem de spumoase. Savurosul lucrurilor este dat de comtemplarea, încă din timpul vieții, a abisului morții.
Cu cartea aceasta, Nicolae Tzone este la vremea cărților esențiale/și sapiențiale.


ALTE CONCLUZII:

  1. Ca și la alți congeneri, versul la Nicolae Tzone prinde să se DECANTEZE.
  2. Mostre de fragmente reușite: „în orbitele / ochilor / străluceau / perle / de nămol // nu mă plângea /nimeni // eram / mai degrabă / trist decât /mort // cel puțin / așa / mi se părea //[…]ˮ.
  3. Emoționate/și emoționante sunt/se dovedesc versurile din final, în care divinitatea însăși îl plânge pe mortul anodin/exemplar și, în viitor, model al tuturor morților.
    Ilustrațiile (realizate de Suzana Fântânariu) sunt de invidiat.
    5. Asemenea și calitatea grafică a cărții, ca și – în ansamblu – o carte-OBIECT ce va străbate vremea & vremurile… 🙂

 

MIHAIL GĂLĂȚANU

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Post Navigation