Alira.ro | Datini de vin Borsec-Romaqua Group Borsec

geniul unui terroir, margaux, chateau margaux
Sunt vinuri care se termină în realitate/sau nu se termină niciodată numai/și pentru ca să intre în legendă. Pentru cunoscători, de exemplu, numele CHATEAU MARGAUX sună ca o parolă. Sau ca un COD SECRET. La auzul celor două cuvinte, nu numai că salivează. Dar închid ochii. Și simt, în vălul ...
Citește mai mult
FGCR
Invitatie Media Club - TalentA 2021
Mormintul Lui Ovidiu / Mihail Galatanu Havana Club Romania
agricultura, cura de detoxifiere, reteaua slow food, slow food
*Rețeaua Slow Food se mobilizează în lupta împotriva pesticidelor, în toată Europa Date fiind tentativele mai multor state membre și grupuri europene de a împiedica sau de a amâna propunerea Comisiei Europene pentru un regulament privind utilizarea durabilă a produselor de protecție a plantelor (SUR), este esențial ca factorii de ...
Read More
Invitatie-TalentA corteva
Berea este consumata in toate lumea, atat de barbati, cat si de femei, iar studiile realizate in ultima perioada, atat de centre internationale/natioanle, cat si de Centrul (nostru) de Studii despre Bere, Sănătate și Nutriție, au aratat ca un consum moderat de bere, de maximum 2 pahare pe zi pentru ...
Read More
EUROPA TRAVEL
corteva
pseudokinegetikos, trofee de vânătoare
TROFEE DE VÂNĂTOARE  Vânătoarea reprezintă una dintre ocupațiile de bază, cel puțin pentru români, dacă nu pentru toți europenii. O ocupațiune preponderent masculină, desfășurată predilect prin păduri. Și cum proverbul din strămoși răspicat ne zice că, totuși, codrul e frate cu românul... Nu mai vorbim că este o îndeletnicire inițiatică, ...
Read More

„ÎNMORMÂNTĂRILEˮ, UN MIC MONUMENT LITERAR?

Dacă ți-a plăcut, dă-ne un like sau share!

Am putea spune că ultima carte (de până acum), apărută în a doua parte a anului trecut – a lui Nicolae Tzone este un insolit monument cultural..

Această carte amenință să fie una dintre cele mai bune dintre cele scrise de Nicolae Tzone. Un model celebru este străveziu prin ea: cel al 11 ELEGII, carte semnată de Nichita Stănescu.

PRIN TEMĂ, VOLUMUL A CĂPĂTAT CONSISTENȚĂ SPORITĂ
De data asta, prin temă, cea a înmormântărilor/înmormântării, cartea capătă un aer organizat, mai monolitic. De obicei, cărțile lui Nicolae Tzone sunt browniene, în plină/continuă mișcare, în risipă și efort de imaginație.
Cărțile lui Nicolae Tzone îndeobște sunt îndeajuns de sobre  – și, de altfel, își revendică – mai întotdeauna – o miză.

*

Dar, de fapt, despre ce este vorba în carte?
Nicolae Tzone își prevede/prefigurează moartea ca operă/și/sau pretext de operă.

CULCAT PE CATAFALC, ÎN FAȚA ABLUȚIUNILOR NECESARE
El, de fapt, proiecția sa/poetul, se vede culcat pe un soi de catafalc, după ce a suferit abluțiunile absolut inerente. Din acest punct de vedere, cartea este, într-un fel, o ucronie.
Ceea ce scrie acolo, adică, nici nu s-a întâmplat. Nu s-a întâmplat în timp. Dar ar putea să se întâmple. Oriunde și oricum. Așa/sau altfel.
În același timp, este o utopie. În sensul de fără spațiu.
Dar Nicolae Tzone are nevoie de toate acestea spre a-și pune în lucrare viziunile, care, de regulă, sunt general-universale.

O UTOPIE ȘI O UCRONIE, ÎN ACELAȘI TIMP/ȘI SPAȚIU
Tocmai pasajele în care eroul/poetul/sciitorul se vede mort și își contemplă propria moarte sunt extrem de spumoase. Savurosul lucrurilor este dat de comtemplarea, încă din timpul vieții, a abisului morții.
Cu cartea aceasta, Nicolae Tzone este la vremea cărților esențiale/și sapiențiale.


ALTE CONCLUZII:

  1. Ca și la alți congeneri, versul la Nicolae Tzone prinde să se DECANTEZE.
  2. Mostre de fragmente reușite: „în orbitele / ochilor / străluceau / perle / de nămol // nu mă plângea /nimeni // eram / mai degrabă / trist decât /mort // cel puțin / așa / mi se părea //[…]ˮ.
  3. Emoționate/și emoționante sunt/se dovedesc versurile din final, în care divinitatea însăși îl plânge pe mortul anodin/exemplar și, în viitor, model al tuturor morților.
    Ilustrațiile (realizate de Suzana Fântânariu) sunt de invidiat.
    5. Asemenea și calitatea grafică a cărții, ca și – în ansamblu – o carte-OBIECT ce va străbate vremea & vremurile… 🙂

 

MIHAIL GĂLĂȚANU

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Post Navigation