Alira.ro | Datini de vin Salonul International de Vinuri, Timisoara 31 martie – 2 aprilie 2017
dealurile bujorului, scdvv bujoru, băbească neagră, șarbă, băbească gri
DEALURILE BUJORULUI DAU VINURI DE BĂGAT LA CAP. ȘI LA INIMĂ  J V-ați gândit, vreodată, cu voluptate, la o BĂBEASCĂ NEAGRĂ? Soră bună cu acea RARĂ NEAGRĂ, pe care ați gustat-o la frații de peste Prut? Perla, mândria și fala strugurilor care cresc pe DEALU BUJORULUI? Să o și doriți, ...
Citește mai mult
Pernod Ricard, conviviality creators
In continuarea articolului nostru de ieri despre ExpoFlowers&Garden. Cum a fost acolo si de ce sa mergeti si voi? Va povestim din experienta noastra! În presa internațională, AGROJOB este numele unui vestit site din Danemarca. Unu care se ocupă, firește – așa cum îi spune și numele – cu joburi ...
Read More
AVINCIS
 Tuborg România, parte a United Romanian Breweries Bereprod (URBB), inovează piața de bere prin lansarea unui sistem unic de protecție a capacelor dozelor de bere împotriva factorilor externi: o folie de protecție din aluminiu (Alu-Foil) 100% reciclabilă. Consumatorii pot savura astfel berea direct din doză, fără a fi preocupați de ...
Read More
MALTA TRAVEL
insulele nova travel, insule, nova travel, center și eurolines, center, eurolines
INSULELE NOVA TRAVEL, TUI TRAVEL CENTER ȘI EUROLINES. ADICĂ NIȘTE OAZE DE VOLUPTATE NOVA TRAVEL, TUI TRAVEL CENTER ȘI EUROLINES sunt ele însele niște insule. Nu numai INSULELE SPANIEI în care ne trimit. Ci ele însele oaze de civilizație, de cultură organizațională & turistică. Oaze și insule în care ai ...
Read More
Universitatea de Stiinte Agronomice si Medicina Veterinara din Bucuresti
casa-anca.ro

Legea gestionarii deseurilor, o lege respectata doar de unii, arata constatarile Agentiei Fondului de Mediu

proagro

FEDERAŢIA NAŢIONALĂ A PRODUCĂTORILOR DIN AGRICULTURĂ, INDUSTRIA ALIMENTARĂ ŞI SERVICII CONEXE DIN ROMÂNIA – PRO AGRO a trimis catre Guvernul Romaniei o referinta la legea nr. 249/2015 privind modalitatea de gestionare a ambalajelor şi a deșeurilor de ambalaje. Taxa pentru ambalajele puse in piata este mult prea ridicata, ceea ce va duce la o crestere a costurile totale pentru producator si avand astfel, un impact negativ asupra competivitatii sectorului agroalimentar romanesc. In acelasi context, multi producatori nu respecta legea actuala a modalitatii de gestionare a ambalajelor si a deseurilor de ambalaje, astfel ca, din 10 firme licentiate ca si Organizatii de Transfer de Responsabilitate, 6 dintre ele nu si-au indeplinit “obiectivele legale de valorificare si reciclare in anul 2014.”

 

Federația Națională PRO AGRO, la solicitarea organizațiilor membre, în special cele din sectorul industriei alimentare atrag atenția asupra repercursiunilor negative pentru sectorul agroalimentar (conserve legume-fructe, sucuri, vin, miere albine, bere, apa minerală, pește, lanțuri magazine, etc) și consumator pe care le are intrarea în vigoare a Legii nr. 249 din 2015 privind modalitatea de gestionare a ambalajelor şi a deșeurilor de ambalaje.

În conformitate cu Legea nr. 249/2015 privind modalitatea de gestionare a ambalajelor şi a deşeurilor de ambalaje, operatorii din sectorul agroalimentar care au încheiat contracte de reciclare a ambalajelor, conform listei afișate pe site-ul Administrației Fondului pentru Mediu, plăteau o taxă pentru ambalajele puse în piață în medie de 65 lei/to. În situația creată membri noștri sunt obligați să plătească ca taxa de mediu un tarif de peste 2000 lei/to, cu implicații în dublarea prețurilor recipientelor și creșterea costurilor pe unitatea de produs cu cca 30%. Precizăm că o astfel de măsură va avea un impact negativ în ceea ce privește competitivitatea sectorului agroalimentar românesc. Relațiile contractuale dintre producători și cei care s-au angajat să presteze servicii de reciclare a ambalajelor sunt încă în vigoare până la sfârșitul anului 2015 însă operatorii autorizați nu respectă prevederile contractuale.

Din păcate statul a eșuat în repetate rânduri: când a susținut sistemul dual fără să se asigure că el se dezvoltă sănătos, când a constatat că el nu mai poate funcționa ca până acum (în condițiile în care Agenția Fondului de Mediu a constatat că din 10 companii licențiate ca și Organizații de Transfer de Responsabilitate, 6 nu și-au atins obiectivele legale de valorificare și reciclare în anul 2014, cum credeau că vor reuși cele 3 sau 4 rămase acum în piață-temporar și ele să atingă aceleași obiective în 2015?!?) și nu a găsit o altă soluție cu care să-l înlocuiască, atunci când nu ne-a informat din timp și corect asupra situației de fapt (nici azi dacă încercam să primim răspunsuri concrete de la instituțiile statului – A.F.M., A.N.P.M. – la întrebări punctuale nu le vom primi; dacă veți intra pe site-ul A.F.M. veți găsi în continuare o lista cu 10 operatori autorizați pentru preluare responsabilitate, deși nu este așa).

Ne dorim să avem cât mai curând o întâlnire cu reprezentanți din Ministerul Mediului, Administratiei Fondului pentru Mediu, respectiv Agenția Națională pentru Protecția Mediului, în care să explicăm gravitatea situației actuale a pieței deșeurilor de ambalaje și a modului în care îi afectează pe producători, precum și să înțelegem dacă s-au găsit deja soluții aplicabile de urgență. Din păcate regândirea totală a sistemului este un proces de durată, timp în care membri noștri, producători vor fi nevoiți să plătească contribuția de 2 ron/kg, conform legislației în vigoare la această dată, lucru care pe mulți dintre ei îi poate duce către faliment. Repoziționarea prețurilor produselor noastre nu este o opțiune, în condițiile în care 50% din piața este acoperită de importuri din țări în care această taxa (ce seamănă mai mult a “amenda”) nu există sau este de 7-8 ori mai mică.

În condițiile în care sistemul dual nu va mai fi o soluție (ceea ce este foarte probabil, dată fiind situația creată), se impune rediscutarea în regim de urgență a cadrului legislativ ce reglementează acest aspect deosebit de important pentru industria alimentară având ca scop fie recalcularea contribuției de 2 ron/kg pe baza de date certe (grad de poluare în funcție de tip de ambalaj, costuri de recuperare/valorificare a fiecărui tip de ambalaj, etc) și stabilirea unor contribuții diferite în funcție de tipul ambalajului, fie implementarea unui sistem care să aducă valoare adaugată prin transferarea activității de reciclare selectivă în sarcina unităților administrativ teritoriale/ primăriilor așa cum se întâmplă în multe state ale Uniunii Europene, întrucât este o activitate pur administrativă, iar punctele de colectare să fie localizate cât mai aproape de consumator.

Mai este de luat în calcul un aspect important, exemplele din țările vecine:

1) Bulgaria: link către pagina unuia dintre operatorii autorizați ( http://www.ecobulpack.com/en/page/32/), unde se vede și taxa (“amenda”) statului, care pentru sticla este de 0,20 BGN/kg (aprox. 0,45 ron/kg), însă ceea ce plătește operatorul economic este tariful către operatorul autorizat de transfer de responsabilitate, care este similar celui practic de operatorii români până acum;

2) Ungaria: taxa se plătește numai către stat și este de 19 HUF/kg de sticlă (aprox. 0,27 ron/kg). Din păcate nu avem un document care să arate cât este taxa, informația am primit-o pe mail de la un colaborator al membrilor noștri;

Totodată, avem nevoie de soluții concrete pentru închiderea anului 2015 fără obligații de plată a contribuției de 2 ron/kg pentru operatorii economici ce pun pe piață produse ambalate, în condițiile în care am avut contracte valabile încheiate cu operatori autorizați de transfer de responsabilitate. La fel de important este anul 2016, pentru care majoritatea operatorilor economici nu au contracte de preluare responsabilitate încheiate și nici nu există operatori economici cu care ar putea să le încheie din cauză că unii și-au închis activitatea, nu au tarifele stabilite sau au dificultăți în a asigura cantități de deșeuri de la reciclatori.

ALTE ARTICOLE PE ACEEAȘI TEMĂ

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Post Navigation

OXYGEN